Co je MotoGP
MotoGP je prestižní a nejstarší seriál závodů motocyklových prototypů pod hlavičkou Mezinárodní motocyklové federace FIM. Během sezony absolvují jezdci a týmy MotoGP celkem osmnáct podniků Grand Prix, zavítají celkem do patnácti zemí světa na čtyřech světadílech.
Závodní prototypy královské kubatury mistrovství světa silničních motocyklů jsou na vysoké technologické úrovni, vyrábí se pouze za účelem závodění a v MotoGP jsou zastoupeny značkami Ducati, Honda, Yamaha a Suzuki.
Mezinárodní motocyklová federace uspořádala první závod světového šampionátu silničních motocyklů v roce 1949. Od roku 1992 je majitelem práv na pořádání závodů silničních prototypů španělská společnost Dorna Sports a v roce 2008 oslavil světový šampionát kulaté výročí v podobě šedesáti let.
V celé historii MS došlo k několika změnám jako například v bodovém hodnocení nebo ve změně obsahu motorů jednotlivých kubatur. Rok 2002 byl koncem éry dvoutaktních půllitrových motorů v královské kubatuře a nástupem nové čtyřtaktní éry a motorů o obsahu 990 ccm. V roce 2007 dochází k další změně a dnes můžeme na startovním roštu vidět lehké a velmi výkonné 800 ccm prototypy.
Součástí Mistrovství světa silničních prototypů je mimo královské MotoGP také další dvojice kubatur v podobě třídy do 125ccm a Moto2:
Třída do 125 ccm je určena především pro mladé a začínající jezdce. Minimální vstupní věk je šestnáct let a v této kubatuře můžou jezdci závodit maximálně do svých osmadvaceti. Motocykly mají obsah motorů od 80 ccm do 125 ccm a jedná se o dvoutaktní pohonné jednotky.
Třída Moto2 je nástupcem čtvrtlitrové kubatury, která byla součástí světového šampionátu od roku 1949. Motory jsou jednotné čtyřválce s obsahem 600 ccm a jediný rozdíl je v šasi, které si každý tým volí dle svých možností. Dodavatelem pneumatik bude stejně jako v nejnižší kubatuře společnost Dunlop.
Součástí Mistrovství světa je rovněž juniorský šampionát Red Bull MotoGP Rookies Cup. V roce 2010 absolvuje pětadvacet jezdců celkem deset závodů, které jsou součástí vybraných podniků MotoGP. Všichni mladí jezdci závodí v sedlech motocyklů KTM s motory o obsahu 125 ccm. Posledním juniorským šampionem je český jezdec Jakub Kornfeil, který Rookies Cup vyhrál v roce 2009.
V každém ze závodů Mistrovství světa silničních motocyklů může závodit jezdec na takzvanou divokou kartu. Většinou se jedná o místní závodníky z pořadatelské země, kde je na programu daný závodní víkend Velké ceny. Všechny žádosti o divokou kartu musí schválit Komise Grand Prix ve složení ze zástupců FIM, Dorny, IRTA (Asociace jezdců a týmů) a MSMA Asociace výrobců motocyklů).
Závodní víkend zahajuje první volný trénink v pátek odpoledne. V sobotu dopoledne následuje druhý volný trénink a sobotní odpoledne již patří kvalifikaci, kde se rozhodne o pozicích na startovním roštu. Nejrychlejší jezdec v každé z kubatur získává takzvanou pole position, první místo na startu. V případě nejnižší kubatury do 125 ccm a Moto2 jsou v jedné řadě na startovním roštu celkem čtyři jezdci, královská kubatura MotoGP má v jedné řadě jen tři jezdce.
Den závodu jezdci zahájí ranním zahřívacím tréninkem (warm-up) v pořadí v jakém startují jednotlivé závody všech tří kubatur světového šampionátu, které je až na malé výjimky stejné (125-Moto2-MotoGP). Délka závodu je pro každou kubaturu stanovena počtem kol, ale minimální vzdálenost je 95 km a maximální 130 km.
Každý tým třídy MotoGP má pro své jezdce k dispozici dva motocykly. Pokud dojde k poruše na motocyklu číslo jedna, může jezdec pokračovat v přípravě nebo nastoupit do závodu s motocyklem číslo dva. Druhý motocykl je rovněž důležitý při změně povětrnostních podmínek během samotného závodu.
Závody označujeme dle povětrnostní situace na okruhu jako ´suchý´ nebo ´mokrý´. Pokud je závod označen jako ´suchý´ a v jeho průběhu začne pršet je na jezdci, zda zajede do boxů provést čistě výměnu pneumatik za mokré nebo bude pokračovat dál na hladkých pneumatikách. Pokud traťoví komisaři vyvěsí bílé vlajky, jezdci zajedou do boxů, kde můžou přesednout na druhý stroj s pneumatikami do mokra. V případě, kdy se startuje už na mokré dráze můžou jezdci do boxů vyměnit motocykl kdykoliv uznají za vhodné, ale zpátky na dráhu už musí vyjet s hladkými pneumatikami.
Závod nižších kubatur vyhlášený jako ´suchý´ je při změně povětrnostních podmínek ředitelstvím závodu zastaven. Závod, který byl označen jako ´mokrý´ se změnou povětrnostních podmínek nezastavuje a jezdci, kteří si chtějí vyměnit pneumatiky to v boxech musí zvládnout v průběhu závodu. Ve všech případech, kdy je závod zastaven pro povětrnostní podmínky je později znovu restartován už jen jako ´mokrý´.
Mistrovství světa silničních motocyklů má jasně nastavená pravidla a jejich porušení se trestá několika způsoby. Jezdec, který pravidla porušil může být napomenut, potrestán průjezdem boxovou uličkou, časovou penalizací, diskvalifikací, odebráním bodů v průběžném hodnocení, pokutou, pozastavením činnosti na jeden nebo více závodů nebo vyloučením.
Jedním z nejčastějších trestů je průjezd boxovou uličkou. Během jízdy musí jezdec dodržet maximální povolenou rychlost (60 km/h) a nesmí zastavit v boxech. V případě, že povolenou rychlost překročí bude následovat stejný trest. V případě, že povolenou rychlost překročí znovu bude vyvěšena černá vlajka s jeho číslem. O penalizaci ředitelství závodu předem informuje tým daného jezdce. Ten prostřednictvím tabule na boxové zídce informuje o trestu samotného jezdce na dráze. Pokud ten průjezd boxy neabsolvuje v příštích pěti kolech, je ze závodu automaticky diskvalifikován.
EllGono
(EllSwinia, 5. 11. 2019 5:05)